Maailman arvokkain pelipaita

WeThe15-kampanja kiinnittää huomion siihen 15 prosenttiin maailman väestöstä, jolla on jokin vamma, ja heidän asemaansa yhteiskunnassa. Mitä kaikkea yhdenvertaisuus merkitsee uuden WeThe15-yhdenvertaisuuskorun toteuttaneelle Kalevala Korulle?

Kansainvälisen Paralympiakomitean IPC:n aloittama WeThe15-kampanja kiinnittää huomion 15 prosenttiin maailman väestöstä, jolla on jokin vamma. Tämä maailmalla 1,2 miljardin ja Suomessa 700 000 ihmisen joukko on liian iso sivuutettavaksi esimerkiksi yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa.

Kampanjan myötä haluamme tuoda esiin erilaisia näkemyksiä yhdenvertaisuudesta. Mitä se merkitsee Kalevala Korulle, joka toteutti Paralympiakomitealle uuden myyntiin tulevan WeThe15-yhdenvertaisuuskorun?

– Yhdenvertaisuus merkitsee meille jokaisen yksilön oikeutta ja mahdollisuutta tulle nähdyksi ja kuulluksi omana itsenään, vastaa Kalevala Korun brändi- ja designjohtaja Maria Uunila.

Kalevala Korun historiaan yhdenvertaisuus kytkeytyy tiiviisti aina yrityksen mielenkiintoisesta syntytarinasta lähtien. Yritys sai alkunsa 1930-luvun lopulla, kun joukko yhteiskunnallisesti aktiivisia naisia halusi pystyttää patsaan suomalaisen naisen kunniaksi.

– Tällä patsashankkeella haluttiin osoittaa naisen arvo yhteiskunnassa – se, että naisen ei kuulu jäädä ikään kuin miehen jalkoihin – ja hanke haluttiin rahoittaa koruja myymällä. Tästä lähtien, ja alkaen, tasa-arvo, naisten voimaannuttaminen ja naisten roolin esiintuominen yhteiskunnassa, on ollut meille äärimmäisen tärkeä arvo. Tällä polulla olemme vuosikymmenet olleet, Uunila kertoo.

Millaisia asioita yrityksen arjessa tehdään yhdenvertaisuuden tiimoilta?

– Yhdenvertaisuus näkyy meillä vahvasti ihan jatkuvassa tekemisessä. Esimerkiksi siinä, millaista kuvastoa näytämme vaikka mainoskuvissamme ja markkinoinnissamme. Me pyrimme monipuolistamaan suomalaisen naisen kuvastoa eri kokoisilla, eri näköisillä, eri taustaisilla, eri värisillä ihmisillä. Haluamme, että jokainen kokee kuuluvansa Kalevala Korun käyttäjiin ja suomalaiseen yhteiskuntaan. Tämä on meillä kantava arvo.

Paralympiakomitean tilaaman WeThe15-yhdenvertaisuuskorun tuotoilla tuetaan paraurheilua ja etenkin nuorten vammaisten ja tukea tarvitsevien liikkujien mahdollisuuksia harrastaa sekä edetä urheilemaan myös tavoitteellisesti, aina huipulle asti. Miksi Kalevala Koru lähti yhteistyökumppaniksi kampanjaan?

– Kyllä se on se yhdenvertaisuus – emme halua, että mahtavat ja lupaavat paraurheilijanuoret jäävät muiden jalkoihin. Haluamme tukea omalta osaltamme näkyvyyttä ja menestystä urheilijan polulla.

Uunila uskoo yhdenvertaisuuden kehittyvän koko ajan.

– Uskon, että tulemme näkemään monipuolisempaa kuvastoa esimerkiksi naiseudesta. Ihan varmasti vaikkapa vammaiset naiset tulevat näkymään enemmän ja nousemaan esiin enemmän suuren yleisön edessä.

 

Kalevala Korun koruilla on tehty hyvää läpi yrityksen yli 80-vuotiaan historian – autettu erityisesti naisia ja lapsia ja edistetty heidän asiaansa ja asemaansa. Kalevala Korun mallistoon on 1990-luvulta lähtien kuulunut erityisiä hyväntekeväisyyskoruja, joiden myyntituotoilla on tuettu jotain ennalta sovittua hyväntekeväisyyskohdetta. Avustuskohteina on aiemmin ollut varsinkin naisia ja lapsia tukevia kohteita, kuten Naisten Pankki, Roosa nauha -keräys ja Pelastakaa Lapset ry. 

Suomen Paralympiakomitea tekee työtä yhdenvertaisen liikuntakulttuurin eteenpäin viemiseksi, ja jokainen voi osallistua työhön lahjoittamalla Paralympiarahastoon. Rahasto luo muun muassa mahdollisuuden vammaisille lapsille ja nuorille oman liikunnallisen polun ja aktiivisen elämäntavan löytämiseen. Lue lisää tarinastamme.

 

Lisää ajatuksia yhdenvertaisuudesta:

WeThe15-tukijoukot – Urhea: On kuunneltava ja katsottava maailmaa omaa pientä kulmaa laajemmin

Mitä yhdenvertaisuus merkitsee? Urheilu-, järjestö- ja yritysmaailman toimijat kertovat ajatuksiaan